Præsentationer og billeder fra konferencen den 22. april 2022

Præsentationer fra keynotespeakers og workshops til konferencen den 22. april 2022 om Læring i det 21. århundrede findes her. Nederst på siden er billeder fra dagen.

Præsentationer fra dagen

 

Daniel Schwartz Bojsen: Powerpoints fra auditoriet inkl. keynote

Khurram Jamil: Keynote om Veje til det 21. århundredes færdigheder, karakterudvikling og læring

 

Simulation

Niels Sandholm Larsen og Helle Mathar: Copenhagen Honours College Sygepleje

Jannie Lysgaard Poulsen: Simulationsbaseret træning - en status (CAMES)

Hanne Selberg: Simulationsbaseret undervisning på KP

Noter fra simulationssporet 

 

Aftagerfelt

Camilla Bernild: En undersøgelse af betydningen af uddannelsesomlægning på sygeplejestudiets afsluttende år

Cathrine Sand Nielsen, Malene Holmgaard Møller, Bente Rubow og Pennie Teglborg: Erfaringer med virtuel supervision 

Gitte Elsang: Erfaringer fra Holbæk Kommune

Noter fra aftagerfelt-sporet

 

Teknologi

Bjarke Lindsø Andersen: Forandringsteori i NurseED

Tobias Tretow-Fish og Anne-Mette Nortvig: Hvad ser vi, når vi kigger på et adaptivt læremiddel fra hhv. kvalitativt og kvantitativt perspektiv?

Therese Heiberg og Sander Pyndt: Teknologiforståelse i praksis - Ozobotten og Computational Thinking

Noter fra teknologisporet

Dagen kort

Klokken 8:00 den 22. april blev de automatiske døre til Professionshøjskolen Absalons’ Slagelse Campus åbnet op for den allerførste deltager til den første konference om “Læring i det 21. århundrede”. Fokus var sat til at omhandle fremtidens digitale læringsformer i sundhedsuddannelserne og over 170 deltagere troppede op, som dagen skred frem. Adskillige fængende oplæg blev præsenteret i en workshop kontekst såvel, som i det traditionel oplægs format og ét af disse oplæg var af Direktør for Sundhed, Social og Engineering ved Professionshøjskolen Absalon, Daniel Schwartz Bojsen. Han åbnede armene og inviterede alle deltagere ind til en dag, i sundhedsuddannelsernes tegn:

“Ikke bare får vi én større procentdel af borgere i befolkningen der får behov for pleje i fremtiden. Vi ser også et stort frafald fra vores sygeplejeuddannelser. Med de to fremskrivninger i baghovedet, så ser vi ind i en stor udfordring der rammer borgere, uddannelses- og sundhedsinstitutioner i hele Danmark. Konferencen i dag håber jeg kan være én blandt mange elementer, som kan være med til at kaste lys på mulige løsninger på problemet.” siger Daniel Schwartz Bojsen.

Med adskillige workshops i tre forskellige spor - teknologi, simulation og aftagere - præsenterede workshopsafviklerne resultater og indsigter for de inviterede deltagere. I en fælles diskussion på hvert workshopsspor blev blandt andet resultaternes anvendelse i uddannelses- og sundhedspraksis vendt og reflekteret over. Et af disse workshopsspor blev besøgt af Kari Henriksen, uddannelsesansvarlig sygeplejerske ved psykiatrien i Region Sjælland.

“Det er svært at vælge ét specifik oplæg ud, der særligt begejstrede mig. Hver og én var alle spændende og præsenterede forskellige perspektiver, der udfordre vores nuværende viden. Noget jeg personligt selv synes er meget interessant i en sundhedsuddannelsessammenhæng er den udvikling, der foregår med Skillslabs. Her ser jeg, indenfor mit eget område, et stort udviklingspotentiale. Det at vi er åbne overfor nye muligheder og teknologier. særligt ift psykiatri gør at vi kan udvikle vores skills og kompetencer med et særligt fokus på psykiatrisk sygepleje og det ser jeg som altafgørende for vores fremtidige virke i praksis,” fortæller Kari Henriksen.

Trods det store udvalg af præsentationer i forskellige workshopsspor, så var formatet konstrueret så deltagere kunne besøge to ud af de tre spor i løbet af konferencen. Ved dagens afslutning samledes de 170 deltagere en sidste gang før dagen blev afrundet. Her blev et sneakpeak præsenteret fra BBC, der i øjeblikket sætter fokus på et af Professionshøjskolen Absalons udviklingsprojekter - NURSEED - med en større filmproduktion. Kun med udviklingsprojekter, såsom NURSEED, med vidensdelings konferencer og med samarbejdet mellem forskning, praksis og det private arbejdsliv, så kan vi løfte de udfordringer, som vi kigger ind i, i den nærmeste fremtid.

Konferencen var gjort muligt i samarbejdet mellem Professionshøjskolen Absalon, Area9 Lyceum, DTU LearnT, Innovationsfonden og Holbæk Kommune.

 

Billeder fra dagen