Noter fra Aftagerfelt

Her kan noter fra workshops i sporet Aftagerfelt tilgås.

Camilla Bernild, sygl. Cand.mag, Ph.D., Hjertecenteret Rigshospitalet, fortalte om, hvordan nyuddannede sygeplejersker oplever ansvarschok og stress, hvilket giver udfordringer med at fastholde dem i sygeplejerskejobs. Derudover ses det også undervejs i studiet, hvor der er frafald.

I projektet er der fokus på teori-praksis forhold og udvikling af professionsidentitet mhp. at ændre sygplejerskestuderendes afsluttende år på Københavns Professionshøjskole.  Projektet er et uddannelseseksperiment mhp. at:

  • Øge sammenhæng mellem teori og praksis
  • Styrke kompetencen til klinisk lederskab
  • Øge oplevelsen af at være praksis parat

Projektet har medført ændringer i uddannelsen, så 6. + 7. semester arbejder samlet og med en innovativ tilgang.

Metodologien i projektet er aktionsforskning og der er fire arbejdspakker.

Aktuelt er projektet på 7. semester og har afholdt en konference. Det skal skaleres til behovet i kommunen og til psykiatrien i næste år, hvor der er større rekrutteringsproblemer. 

__________________________________________________________

 

Cathrine Sand Nielsen, Lektor ph.d., VIA Sygeplejerskeuddannelsen Aarhus & VIA Forskningsprogrammet ”Sundhedsteknologi, metodeudvikling og etik”

Malene Holmgaard Møller, Uddannelseskonsulent, Master i Klinisk Sygepleje, Sundhed og Omsorg, Aarhus Kommune

Bente Rubow, Uddannelseskonsulent, Master i Læreprocesser, Sundhed og Omsorg, Aarhus Kommune,

Pennie Teglborg, Uddannelsesansvarlig, Cand.pæd.psyk, Psykiatrien Region Midtjylland spurgte: “Kan man være nærværende, når man er kropsligt fraværende?”

Oplægget handlede om virtuel supervision. Valgfag blev afholdt på tværs af klinikken og uddannelsen, med gruppe supervision på 7.semester, der foregik som reflekterende teams.

Metode til dataindsamling var observationer, feltnoter og interview samt logbøger undervejs. 

Resultater:

  • Samspillet i virtuel supervision præges af:
    • den positive distance (man slukker skærmen, når man ikke selv taler), 
    • fraværende nærvær (supervisanter og supervisorer synes det var svært at vise nærvær og omsorg samt at dialogen var om mere overfladiske emner),
    • den virtuelle dialog gør det svært at fastholde sig og holde fokus på dialogen. Derudover blev dialogen påvirket af tekniske udfordringer

Fordele:

  • Skaber tryghed
  • Teknikken understøtter supervisionsmetode

Udfordringer:

  • Svært at fornemme hinanden 
  • Svært at vise omsorg
  • Manglende flow i dialog
  • Svært at fastholde fokus
  • Tekniske udfordringer 

Samlet set er det meget personafhængigt med virtuel supervision. 

Hvad kan viden fra projektet bruges til?

  • “Skærm” besøg i kommuner kræver kompetencer mhp. at kunne agere på skærmen frem for i virkeligheden. Der bør således være fokus på indøvelse af disse kompetencer.

__________________________________________________________

 

Gitte Elsang, Teamleder Holbæk hjemmepleje, fortalte om erfaringer med simulationsundervisning i Holbæk Kommune. Først blev hjemmeplejens primære opgaver ridset op: Medicin, sår, IV, palliation, kateter eller stomi, KOL og psykiatri. Det er et meget selvstændigt arbejde, når man er i borgerens hjem. Derudover er der sekundære opgaver i form af dialogmøder, APV, kommunikation, dokumentation/handleplaner, transport, tværfagligt samarbejde.

Når de i kommunen modtager nye sygeplejersker, får de introduktion til de forskellige opgaver, der er færre besøg, så man kan fordybe sig og der er simulations stuer, så man kan prøve tingene. 

Der er del nye teknologier i kommunen: fx trædemåtte, skærmbesøg osv. 

Fremadrettet vil man gerne have mere fokus på undervisning, blive bedre til bruge demostuer, udvikle og implementere en mentorordning med de nyuddannedeog få QR koder på de produkter man bruger, så man direkte kan tilgå, hvordan man anvender tingene.