Noter fra Simulation
Simulation
Niels Sandholm, Docent for ISE forskning og udvikling, Københavns Professionshøjskole og Helle Mathar, lektor på sygeplejerskeuddannelsen, Københavns Professionshøjskole, fortalte om CHC-S (Copenhagen Honours College i Sygepleje), som er et talentprogram, med ekstra undervisning for særlige motiverede studerende.
CHC-S er et honours-program på KP’s sygeplejerskeuddannelse, der giver sygeplejerskestuderende mulighed for at udfolde deres særlige potentialer.
Programmet er krævende, men giver til gengæld en unik vifte af kompetencer til det fremtidige virke i sundhedsvæsenet.
Programmet løber over 2 år – fra 4. til 7. semester – samtidig med den ordinære uddannelse. Det er tilrettelagt med udfordrende aktiviteter, der giver mulighed for at udfolde og styrke evner og færdigheder inden for sygepleje til ældre.
Formålet med CHC-S er at uddanne sygeplejersker med specialiserede kompetencer inden for individualiserede, sammenhængende plejeforløb til ældre med KOL og type 2-diabetes. Indholdet er både teoretisk undervisning og simulationstræning mhp. at øge patientsikkerhed og selvsikkerhed hos de studerende.
------------------------------------------------------------------------------
Jannie Lysgaard Poulsen, Ph.D. stud og læge på CAMES - Copenhagen Academy for Medical Education and Simulation, Region Hovedstaden, fortalte om erfaringerne fra CAMES.
CAMES’ forskning er hovedsageligt anvendelsesorienteret og bliver brugt til at udvikle uddannelses- og træningsaktiviteter på regionalt, nationalt og internationalt niveau.
Forskningen er orienteret mod de forskellige faggrupper og specialer, der er i sundhedsvæsenet.
Noget af forskningen retter sig mod enkeltgrupper, men meget af det, handler om samspillet mellem grupper og om, hvordan sundhedsvæsenets arbejdssystemer kan forbedres.
Primær pleje bliver i stigende grad inkluderet i simulationstræning, det er en god træning der giver selvtillid hos sygeplejersken, der ofte står alene i primær sektoren. Patientsikkerheden bliver herved øget.
I CAMES’ uddannelsesprogrammer anvendes bl.a. Rollespil, Augmentet Reality, Virtual Reality. Undervisningen er scenariebaseret og er realistisk sat op.
Hvert scenarie tager ca. 45 min. og der er altid opfølgning med debriefing ca 45 min.
Scenariet kunne fx være en dagligdags rutine, hvor der bliver lagt pres på teamet, fx at der pludseligt er noget, der ikke virker under en operation.
Formålet er at styrke selvtilliden og øge trygheden.
------------------------------------------------------------------------------
Hanne Selberg, lektor og ph.d., Københavns Professionshøjskole, fortalte om simulationsbaseret undervisning på Københavns Professionshøjskole. Der er fokus på stigende kompleksitet undervejs i professionsbacheloruddannelserne og der anvendes en række udstyr, virkemidler og metoder. Undervisningen tilpasses de respektive professioner.